Nu jäklar ska det ske

Jag har länge tänkt börja äta bättre mat. Tjatar om det ganska ofta, tittar på matlagningsprogram och tänker att det där kan jag också, hur svårt kan det vara liksom. Tydligen är det svåraste att komma igång...

Idag äter jag ungefär likadant som jag har gjort sedan jag flyttade hemifrån på gymnasiet. Vilket innebär att det mest avancerade jag lagar är köttfärssås & spaghetti. Lever alltså på korv, pasta, köttbullar, pannkaka osv. Blir väl lätt så kanske när man flyttar ihop med en kock när man är 20 år. Orka lära sig något när man kan fråga honom plus att han alltid lagar mat när vi har gäster. Tyvärr så lagar inte kocken så mycket mat hemma eftersom han äter på jobbet på vardagarna. Ytterligare en anledning att jag lagar tråkig mat, det är ju tråkigt att laga till bara en person. Men nu när Linus börjar äta mat så är det väl dags att ta tag i detta.

En annan anledning är faktiskt min värk (och IBS-mage). Har läst om många med fibromyalgi som blivit hjälpta av LCHF-kost. Värt att prova är det ju i alla fall, känns som den skitmaten (rent ut sagt) som jag stoppar i mig idag kan ju inte vara bra för kroppen. Jag har inga problem med vikten, grav-kilona försvann på ett par månader och jag väger nog till och med några kilo för lite idag. Inte så konstigt det heller, 10 kilo bebis som ammar och jag äter som vanligt (har kass aptit vissa dagar och är inte hungrigare än vanligt fast jag ammar - konstigt!?). Klart det inte blir någon energi kvar till mig då. Så det här med vikt och mat kan vara ett problem även om man är smal.

Mitt stora problem med LCHF, och anledningen till att jag inte börjat tidigare är att jag vet inte riktigt hur jag ska äta. Gillar nämligen inte blomkål, broccoli, vitkål, ägg (äter kokt men inte stekt eller omelett), keso, turk-yoghurt osv. Blir liksom inte så mycket kvar då... Men nu har jag gett mig tusan på att detta ska ske så nu ska jag leta recept. Tänkte jag startar med detta efter påsk så jag har några dagar på mig.

Har ni några tips så snälla lämna en kommentar. Behöver all hjälp jag kan få!!

 


Kommentarer
Postat av: Madde

Blev av med mina IBS liknande symtom på 3 dagar.

Här är min blogg där jag beskriver min LCHF resa, finns tips om recept osv:) (startade kring nyår).

Kram till dig!

Postat av: Madde

ps, jag äter inte heller stekt ägg så det blir många kokta (man vänjer sig) och bacon till frukost :P eller pannkakor med bär..

Postat av: Maja

Jag tror du är på helt rätt spår gällande maten.

Man kanske kan smyga igång lite försiktigt och inte vända om totalt. Små förändringar. Ta bort lite kolhydrater i taget.

Jag som älskar paj kan rekomendera det, om man gör deg på grova mjöler så måste det finnas många goda. Det är lätt att ha i frysen och värma på en bit ibland också.

2012-03-28 @ 08:34:29
Postat av: Emelie

Har tyvärr inga tips, men hejar på iaf ;)

2012-03-28 @ 12:12:02
URL: http://jagsomalskardig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0