BM-besök idag

Har nyss kommit hem från barnmorskan. Jag har ju inte skrivit så mycket om graviditeten här i bloggen hittills, har inte skrivit någon annanstans heller, vilket är lite olikt mig som gillar att dokumentera allt.... Så jag tänkte försöka bli lite bättre på den biten. Är ju kul att kunna gå tillbaka och läsa senare.


Så här såg det i alla fall ut idag:

Bebisens hjärtljud - 144

Mätte magen för första gången (hamnade på "normal"/mittenkurvan) - SF-mått 23

HB - 110 så det blir till att försöka få i mig mera järn. Jag har ätit Niferex sedan i januari så jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Kan inte öka Niferexen mer för då blir det helt kört med magen :-/ Ska nog börja med att prova c-vitamin + järn i brustablettform, får se om det ger någon effekt till nästa gång jag ska dit om tre veckor.

Blodtryck - 120/70

Vikt - 63 kg (vägde 56 vid inskrivningen och gick ner till 53 när jag mådde som sämst i början)


Annars tycker jag väl att det går bra. Har ont som sjutton i ryggslutet idag, tog mig knappt ur sängen i morse. Men det är helt och hållet mitt fel. Jag planterade om krukväxter och städade i trädgården igår, höll nog på 5 - 6 timmar. Inte så smart... Måste bli bättre på att ta det lugnt och inte ta i så mycket bara för att jag har en "bra dag" från min vanliga värk. Nu är det ju både nacken och fogarna som bråkar med mig... Jag har i alla fall beslutat mig för att strunta i vattengympan. Har provat några gånger nu men blir så himla dålig efteråt. Jag får försöka mig på gravid-yoga här hemma istället, och ut och promenera mer nu när värmen är här :-)

Kommentarer
Postat av: Carola Persson

Tips ;) Du vet väl att man inte ska ta järntabletter i samband med mjölkprodukter? Det kan göra att kroppen inte tar upp det. Sen kan det vara så att du har folsyrebrist, ett ämne som kroppen oxå måste ha för att kunna ta upp järn. Det finns receptfritt på apoteket och då är tabletterna på folacin 1mg men om BM tar blodprov och konstaterar att du har låg folsyra så kan man få recept på 5mg! Hoppas att du får till värdena, det har krånglat alla 3 graviditeterna åt mej och det är inte roligt att höra BM´s ständiga tjat. Men den här gången så gjorde de en rejäl utredning och det visade sig att jag har helt enkelt låga värden oavsett och det är oxå normalt :) Kram

2011-05-05 @ 05:40:54
URL: http://carolap.blogg.se/
Postat av: Gabriel

Hej.. Schysst blogg och cool design.. Inspirerande.. Har själv en nystartad pappablogg som handlar om mitt liv som ensamstående pappa med mina söner.. Leon och Mio.. Full fart.. Hur kul som helst att skriva om våra äventyr.. Kram Gabriel..

2011-05-05 @ 06:04:29
URL: http://gabrielgavric.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0