Det här med nacken...

Jag har fått frågor både via mail, kommentarer och på facebook om min nacke, om vad det är för fel och vad som hänt. Jag har trott att alla vet eftersom det känns som jag = min värk. Men tydligen har jag lyckats hålla det från bloggen de sista åren. När jag började blogga (på en annan adress) så skrev jag mycket om det. Men jag har nog undvikit det för att inte verka gnällig. Så jag tänkte jag gör ett inlägg och förklarar läget.

Jag har fått diagnosen "sena besvär efter trafikolycka med whiplash-liknande symptom". Egentligen är det tre mindre olyckor och där emellan har jag jobbat som servitris och diskare vilket säkert inte gjort saken bättre. Läkarna och sjukgymnasterna tror att jag kan bli bra en dag, måste bara hitta vägen dit.
Olyckorna då...
1. dec -98 Satt bakpå en snöskoter när vi voltade på is, föll bakåt, landade på skuldrorna och slog i huvudet (hade inte hjälm).
2. maj -00 Cyklade genom Mora, blev påkörd av en postbil som körde sakta. Men jag flög över styret och landade på armen och stukade armbågen. (hade inte hjälm)
Ingen läkare frågade efter dessa två olyckor om jag kände något i nacken, väldigt konstigt tycker jag nu i efterhand.
3. juli -04 För ganska precis fem år sen körde jag bil här i Grebbestad, tvärnitade för att bilen framför stannade. Medans jag fortfarande hade armarna raka och spända så körde en motorcykel, som inte sett att vi stannat, in i bilen bakifrån. Då blev det ett litet knyck och alldeles varmt i nacken. Sen den dagen har jag haft mer eller mindre ont varje dag.

Min vardag består mest av att klara av jobbet, pyssla lite här hemma och vila. Folk tycker visst att jag är en tråkmåns men jag orkar inget annat. För mig är det viktigast att kunna jobba nu när jag äntligen fått ett jobb. Sen är det ofta svårt att planera in något. För om jag vet att jag ska gör något så blir jag nervös att jag ska bli dålig och då spänner jag mig och så blir jag dålig (denna eviga onda cirkel). Jag vill inget hellre än att få ett fungerande socialt liv, men det är svårt. Det är väl därför det blir så många timmar framför datorn, här kan jag ha kontakt med folk när jag själv orkar.

Jag har provat massa olika sjukgymnastik, vattengymnastik, akupunktur, att träna mycket, att inte träna alls, massage och diverse olika mediciner. Hittils har inget fungerat... Men jag fortsätter leta efter något som fungerar. Nu senast avslappningsövningar, fungerar bra när jag gör dom hos sjukgymnasten men är jättesvårt att göra hemma. Nästa sak att prova blir nog en osteopat.


Så nu vet ni lite mer, fråga gärna om jag missat något!

Kommentarer
Postat av: Eva

Jobbigt att ha ont i nacken. :( Jag har också besvär med min nacke efter en bilolycka i mars. Inte kul alls. :(

2009-07-12 @ 15:50:22
URL: http://cizzibellan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lät inge roligt de där heller.. :( Har du testat spikmatta? Har en, och den är verklige helt underbar! Tänkte att det kanske kan vara bra med ökad cirkulation :)

2009-07-14 @ 22:08:45
Postat av: Anna

Oj glömde namn där :)

2009-07-14 @ 22:09:20
URL: http://annaofsweden.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0