Pipa, Brasilien 25 nov 2008

Dags för den första utflykten. Vi hade bokat via Ving en tur som hette "Solnedgång i Tibua Do Sul". En eftermiddag på en båt för att se delfiner, bada och se på mangroveträd. Ombord fick vi en enklare måltid och kvällen avslutatdes med att se på solnedgången och sen fick vi åka buss tillbaka från Tibau Do Sul.

Det låter väl som en lugn och mysig tur... Det var det väl också men det började lite väl spännande för oss. Eftersom det inte finns någon hamn i Pipa så åker man små båtar/flottar ut till dom större båtarna. Vi fick åka på den där som är inringad på bilden här nedanför, det är typ en flotte med sittbänkar på. Jag som är lite rädd för vatten tyckte inte att det var jättekul. Jag var helt övertygad om att vi skulle tippa i dom stora vågorna när vi började närma oss den stora båten, det gjorde vi inte däremot så blev vi översköljda av en stor våg. Vi satt längst fram och blev helt dyngsura, men värst var det med väskan för där i låg min nya kamera. Jag var arg som ett bi när vi kom ombord den stora båten. Men jag blev lite lugnare när jag upptäckte att väskan stått emot och det mesta hade klarat sig. Vilken tur att kameran klarat sig, vet inte riktigt vad jag hade gjort om något blivit förstört.





Första delen av färden var lite gungig, det är rätt ordentliga vågor där. Vi såg inte så många delfiner heller synd nog. Men det var kul att se Pipa från havet, man får ju en helt annan överblick då. 



Här uppe längst ut ligger vårt hotell.




När vi kommit fram till lagunen vid Tibau Do Sul så blev det genast lugnare vatten och jag kunde slappna av. Vi stannade vid en strand och alla som ville fick bada, jag tyckte att jag var tillräckligt blöt + att våra handdukar var dyngsura så jag hoppade över det. Sen blev det en sväng för att titta på gamla nedlagda räkodlingar och mangroveträden.



Här är båten vi åkte med, jätte mysigt är vi kom in på lugnare vatten.
Gungade lite för mycket i början för mig, eller så var det ilskan som gjorde att jag mådde illa...



Maten vi fick ombord bestod av grillspett med räkor eller kyckling & grönsaker, till det bröd med tomat & vitlök på.


Mangroveträd, dom växer ute i vattnet och suger upp det mesta saltet.


Här ser man bättre hur dom står ute i vattnet.





Gammal nedlagd räkodling


Vi trodde att vi skulle åka båten tillbaka till Pipa så jag var nog lite nervös för det hela tiden. Men vi fick gå i land och åka buss tillbaka, kan säga att det var fler än jag som blev glada för det :-) 



Och så till sist solnedgången...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0