Pipa, Brasilien 19 - 20 nov 2008

Vi började våran resa från Grebbestad kl 10 på morgonen den 19 nov och vi var framme i Väsby ca 15.30. Där åkte vi direkt till Väsby Centrum för att köpa det sista till resan. Sen körde Janne upp oss till Arlanda för att växla till oss lite brasiliansk valuta på Forex. Det var inte helt lätt det här med pengarna, totalt lyckades vi få ihop brasilianska Real motsvarande ca 3000 svenska kronor innan vi åkte. Vi hade blivit varnade att bankomaterna inte skulle fungera i Pipa, men det fungerade hur bra som helst. Vi tog ut pengar två gånger när vi där nere och det var inga problem alls.

Efter vi varit på Arlanda så åkte vi hem till mamma och åt middag och tog det lungt innan det var dags att åka till Arlanda igen. Incheckningen gick väldigt fort eftersom det bara var vi som var där just då. Sen fick vi gå hur långt som helst innan vi kom fram till gaten. Hade ingen aning om att Arlanda blivit så stort...


Calle på planet, vi satt på varsinn sida av mittgången och det var ju inte så kul. 

På planet hade vi bokat platser med extra benutrymme. Det kommer vi nog alltid att göra i fortsättningen, dom där extra centimetrarna gjorde gott även om ingen av oss är särskilt långa. Nackdelen med att sitta vid mittgången var att det var nästan helt omöjligt att sova, det var alltid nån som stötte till en när dom passerade. Till slut somnade jag av ren utmattning, tyvärr så vart det samtidigt som dom visade "Mamma Mia", jag som inte sett den filmen hade verkligen sett fram emot att se den. Tjejerna som satt brevid mig hade nog lite kul åt mig, varje gång jag vaknade till under filmen så slet jag på mig hörlurarna och kämpade för att hålla mig vaken.


Flygplatsen på Las Palmas där vi mellanlandade.

Vi mellanlandade i Las Palmas på Gran Canaria och fick gå av planet i 45 minuter, väldigt skönt att få sträcka lite på sig. När vi skulle gå på planet igen så kom det världens regnskur, därav prickarna på bilden ovan. Vi hann bli helt genomblöta innan vi var ombord på planet för vi hamnade sist i kön uppför trappan.



Kl 9 (lokal tid, svensk tid -4 tim) på torsdagen så landade vi i Natal. Vi är ju vana vid sega Grekiska flygplatser men här fick dom av väskorna innan vi hann igenom pass-kontrollen. Vi lyckades naturligtvis bli stoppade i säkerhetskontrollen, vi hade beställt "mini-bar kit" från taxfreen så jag tror att det var alla små flaskorna som dom reagerade på. Sen väntade en buss-färd på ca 1,5 timme innan vi var framme på hotellet i Pipa ca kl 13. Vid det här laget var jag riktigt dålig i nacken, inte så konstigt kanske med tanke på att vi varit på resande fot i ca 28 timmar om man räknar ända från Grebbestad.

När vi kom fram till hotellet så fick vi en välkomstdrink. Eftersom jag var så kass i nacken så tog jag bara juice, inte så bara i och för sig för det var färskpressad ananasjuice, medans Calle provade på den Brasilianska nationaldrinken Caiprinha (gjord på lime, socker, is och sockerrörsbrännvinet Cachasa). Vi blev väldigt förvånade när vi upptäckte att det jobbade en svensk tjej på hotellet, skönt att ha någon man kan fråga om saker som verkligen förstår vad man menar. Brasilianarna är väldigt dåliga på engelska, men personalen på hotellet pratade faktiskt riktigt bra engelska.
Innan det var dags för välkomstmöte så la mig för att sova en stund så att nacken skulle bli bättre. Efter välkomstmötet gick vi en sväng genom byn. Vi valde att äta middag på hotellet för vi var rätt trötta. Somnade tidigt...


Hotellets pool, här satt vi och åt middag första kvällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0