Några dagar på torpet

Eftersom Calle har semester nu så har vi spenderat några dagar på torpet. Vi åkte i onsdags och kom hem i går kväll. Ikväll ska vi på bröllop + dop här i Grebbestad, annars hade vi nog stannat längre på torpet. Men vi åker ner på måndag igen och blir där tills på torsdag. På fredag ska jag äntligen på min efterlängtade magnetröntgen i Uddevalla.

Dagarna på torpet har varit riktigt härliga. I onsdags regnade det i och för sig, men Calle klippte gräset i alla fall och jag låg inne och eldade & läste en bra bok (Dan Brown's Gåtornas Palats).

76491-201
Godis måste man ha när man ligger och läser en bra bok...

76491-202
Max är mycket besviken för att han inte får vara ute med Calle när han klipper gräset...


Torsdag och fredag sken solen nästan hela dagarna. Nästan sommar igen, men kyliga höstvindar. På torsdagen tog vi en långpromenad i skogen för att leta kantareller. Vi hittade inte så många, men det fanns massa andra svampar som vi inte vågade plocka. Får ta med en svampbok nästa gång. Vi passade istället på att gå en liten upptäcksfärd och se vart stigarna runt "vårat" torp leder. Vi hittade några andra små torp. Vissa bodde det nog folk i ibland och andra ver helt klart övergivna.

76491-203
Jag under en av många rotvältor som finns i skogarna där...


76491-20576491-204
Här har det en gång legat ett hus. Idag finns bara en överväxt stenruin kvar.


76491-206
Ett annat hus som såg väldigt övergivet ut....

76491-207
...antagligen så är det övergivet för att den nya järnvägen går så här nära,
ingen vill väl bo så nära kan jag tänka mig.

76491-208
Calle & Max i skogen, Max ser ut som han har sett ett spöke eller nått!

76491-212
Det här blev helgens skörd av kantareller.
Inte så mycket men det räckte till en god soppa när vi kom hem igår kväll.


Vi hann även med att klippa ner syrenbersån ännu mer.
Det var välbehövligt, hoppas att den kommer igen med full kraft nästa år...

76491-209
Halvvägs...

76491-210
Och här är allt klippt.
En väldigt stor skillnad mot hur det såg ut innan vi gjort nånting.
Ska se om jag hittar nått gammalt kort för att visa skillnaden.



76491-211
Och så här trött blir man om man är på torpet.
Både Max och vi sover gott när vi är där...

Kommentarer
Postat av: Anne och vovvar

Hej Elenore!
Kikar in och ger ett litet av tryck på att jag varit här.
Hoppas att röntgen kommer att gå bra!
Härliga bilder från skogen, visst är det livskvalité att bara få strosa omkring! Jag plockar inte svamp men det blir en hel del bär :-)...
Ha dé gott
Kraimzz från oss

2006-09-13 @ 08:40:39
URL: http://www.anneospike.com
Postat av: Pernilla

Åh vad mysigt med torpliv och Max - han är så söt och jag blir alldels varm i magen av alla brun-nos-bilder :D
Hur har det gått med din magnetröntgen? Fast det tar väl ett tag tills svaret kommer.
Kram och hoppas ni får en trevlig helg!

2006-09-15 @ 22:29:05
URL: http://pi-lah.com
Postat av: Lotta

Hej hopp!

underbara bilder;)

trevlig helg och kram

2006-09-15 @ 23:31:57
URL: http://web.comhem.se/~u60531231/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0