Pipa, Brasilien 29 nov 2008

Eftersom vi ska åka iväg på utflykt kl 13 så tyckte inte jag det var någon bra idé att ligga och steka sig i solen. Så jag tog mina skolböcker och sätter mig i hotellets lounge som ligger ovanför restaurangen. Pluggar faktiskt i ett par timmar, känner mig riktigt stolt ;-)

Mysig lounge...

Kl 13 bär det som sagt av på utflykt. Denna dagen är det en stadstur i Natal som står på schemat. Natal är huvudstad i provinsen, Rio Grande Do Norte, där vi befinner oss. Det är här flygplatsen finns, men en väldigt liten flygplats tycker vi med bara fem gater.

Dagen börjar med ett besök vid världens största Cashew-träd. Allt ni ser på bilderna medan tillhör samma träd!!

Huvudstammen

Våran guide för dagen, jätte duktig och rolig. Hon kommer från Natal så det var kul att få någon som verkligen kan området och kan berätta mer än vad en skandinavisk guide kan.

Sen fortsatte våran tur genom turistområdet "Ponta Negra". Tjejen som jag satt brevid på planet ner hade varit här för fyra år sen och då fanns inga höghus här alls. Det byggs tydligen hejdlöst där just nu, massa rika europeer som bygger semesterlägenheter. Personligen så tycker jag att husen är fruktansvärt fula. Vem vill bo i en liten lägenhet i ett höghus på sin semester!?

Nästa stopp var områdets (eller om det var hela Brasiliens) första byggnad uppförd av Pourtugiserna på 1500-talet när dom kom dit. Ett stjärnformat fort som heter nått i stil med de tre konungarnas fort.

Sen blev det en sväng över en nybyggd bro precis intill fortet. Denna bron har varit på väg att byggas i många år men blev inte klar förrens för ca ett år sedan. Det märktes på våran guide att detta var något dom var stolta över och gärna ville visa upp. Så vi åkte bara över bron, runt i en rondell och sen tillbaka igen...

Sen blev det en tur genom den gamla delen av Natal. Tyvärr är det många hus som rivits i och med att man bygger nytt, det är först på senare år som man har börjat bevara de gamla byggnaderna. Men nu är de gamla byggnaderna i så dåligt skick att man ofta river dom och bygger nya exakta kopior.

Kyrka

Någon form av regeringsbyggnad tror jag, minns inte exakt.

En något modernare kyrka, inte så snygg tycker jag

Efter stadsturen så blev det några timmar i ett stort köpcentrum. Helt onödigt enligt mig, men vissa tyckte nog att det var kul att springa i affärer. Det såg ju ut som vilket svenskt köpcentrum som helst. Största skillnaden var att här kände vi oss utstirrade pga hudfärg osv och det var ju lite ovant. Julskyltningen som var här har ni redan sett tidigare (kolla här)

Näst sista stoppen för dagen blev ett besök hos en Capoiera grupp, Boa Vontade. Capoiera är en kombination av dans och kampsport som slavarna som kom från Afrika utvecklade för att kunna slåss mot sina ägare. Idag lärs det ut på sådana här center till barn i fattiga områden. Dom får komma dit och träna samtidigt som dom får hjälp med sin skolgång. Detta för att hålla dom borta från gatan. Många i Braslien är extremt fattiga. När vi var på denna uppvisningen så fick vi inte gå någonstans själva, rånrisken var för stor!

Dom små barnen var otroligt duktiga, jag har några filmer som jag kan lägga ut senare så får ni se själva.

Det var även lite andra uppvisningar. Bla samba och så dom här killarna som dansade med både knivar och eld.

Kvällen avslutades på en typiskt Brasiliansk restaurang, en churrascaria. Där fick man ta potatis, ris, sallad, såser och andra tillbehör på en buffé. Sen gick det runt servitörer med spett fulla av kött som dom skar av direkt ner på tallriken. Det fanns alla sorters kött, nöt, fläsk, kyckling, lamm och fisk. Men det godaste var nog efterrätten, grillad ananas griljerad med honung & kanel. Det måste vi prova i sommar!!

Vi var väldigt möra när vi kom hem på kvällen, men väldigt nöjda med dagen. Kul att se och få höra mycket om regionens huvudstad. Våran guide var som sagt väldigt bra och kom gärna med egna reflektioner. Hon hade tex gått i skolan tillsammans med den nya borgmästaren och kallade henne en riktig bitch. Det hade vi nog inte fått höra om det var en skandinavisk guide som det egentligen skulle ha varit ;-)

Pipa, Brasilien 28 nov 2008

Vi gick upp en timme tidigare än vanligt för att gå till "Baia Dos Golfinhos". Stranden där det är lättast att se delfiner, men man kan bara ta sig dit när det är lågvatten för där finns inga trappor ner som det gör till alla andra stränder. Vi gick ner där vi gick första dagen (kolla här) , här ser man verkligen skillnaden på högt och lågt vatten.

Framme vid stranden, på bilden här nedanför står vi precis rakt nedanför vårat hotell. Synd på ett sätt att dom inte byggt någon trappa ner därifrån. Men det skulle ju å andra sidan förstöra mycket av charmen, inte lika kul om alla kan ta sig dit när som helst.

Här har vi slagit oss ner mitt på stranden. Vi såg delfiner många gånger, men dom är uppe alldeles för kort tid för att bli fotade. Calle lyckades komma riktigt nära dom när han badade, men när jag gick i var dom borta...

Jag roade mig med att fota den här lilla krabban medans Calle var ute i vattnet. La flera små bitar av en pinne till honom, han drog ner dom i sitt hål - undrar vad han skulle med dom till!?

Calle på väg tillbaka till hotellet

Dagens lunch på balkongen, men det här har ni ju sett redan...

Pipa, Brasilien 27 nov 2008

Dagen började med semesterns enda rejäla regnskur, men den höll bara i sig i typ 15 minuter. Bara skönt för luften blev mycket skönare efteråt. Men vädret blev inte på topp resten av dagen heller. Det blåste så vi blev alldeles blästrade på stranden. Låg där i några timmar i alla fall innan vi gav upp och gick tillbaka till hotellet för att äta lunch. Sen pluggade jag faktiskt en stund, men det var svårare än jag trodde att plugga på semestern. Kanske inte skulle ta tagit med mig sju stycken andra böcker att läsa så hade jag varit tvungen att läsa kurslitteraturen...

Försökte ta kort på regnet...

Väldigt lågt vatten på stranden när vi kom ner dit

Pipa, Brasilien 26 nov 2008

Vi bestämde oss för att kolla in stranden "Praia Do Amor" som reseledaren sa var hennes favorit. Calle hade sett skyltar som visade vägen genom byn så dom följde vi. Vi gick genom delar av Pipa som verkar vara den fattigare delen innan vi kom till andra änden av byn. Där fanns flera små mysiga hotell med små bungalows och massa fina blommor.

När vi tagit oss igenom byn och förbi alla hotellen så kom vi fram till en klippavsats med underbar utsikt över hela stranden. Härifrån var det uthugget en trappa i stenen för att ta sig ner till stranden. Vi blev "påhoppade" av en solstolsuthyrare som absolut ville att vi skulle följa efter honom och hyra hans stolar. Så efter lite övertalning så följde vi efter honom. Det här var enda stället som vi upplevde att någon var påstridig. Visst fanns det försäljare överallt men sa man nej så gav dom sig direkt.

Visst var detta en fin strand, här var också surfarnas favorit för här var det bäst vågor. Men det gjorde också att det var lite svårt att bada, jag vågade mig inte i mer än till knäna.

Vi hamnade bland dom bortre av dom blåa parasollen

Här ser man hur solstolarna stod när vi kom, innan vi gick på eftermiddagen så var vattnet så högt att dom fått flytta den nedre raden ovanför den övre. Och vattnet nådde nästan upp till det som här är den övre raden. Häftigt att det kan vara sån skillnad i tidvattnet.

I det blåa skjulet, eller vad man ska kalla det, så höll våra uthyrare till. Här stod en gammal dam och blandade drinkar, pressade färsk juice och fixade lite lättare mat.

Vi kom på att det nog var närmare att gå strandvägen tillbaka till centrum så vi gjorde det när vi gick hem. Det var närmare men lite halvknöligt eftersom det var ganska högt vatten. Vi hade tänkt stanna vid våran favorit-restaurang och ta en drink på vägen men dom hade stängt, tråkigt!

Här är en sån fågel som väckte mig nästan varje morgon.

På kvällen åt vi pizza, gott men väldigt salt. Men utsikten från restaurangen var toppen, kul att se byn lite ovanifrån...

Pipa, Brasilien 25 nov 2008

Dags för den första utflykten. Vi hade bokat via Ving en tur som hette "Solnedgång i Tibua Do Sul". En eftermiddag på en båt för att se delfiner, bada och se på mangroveträd. Ombord fick vi en enklare måltid och kvällen avslutatdes med att se på solnedgången och sen fick vi åka buss tillbaka från Tibau Do Sul.

Det låter väl som en lugn och mysig tur... Det var det väl också men det började lite väl spännande för oss. Eftersom det inte finns någon hamn i Pipa så åker man små båtar/flottar ut till dom större båtarna. Vi fick åka på den där som är inringad på bilden här nedanför, det är typ en flotte med sittbänkar på. Jag som är lite rädd för vatten tyckte inte att det var jättekul. Jag var helt övertygad om att vi skulle tippa i dom stora vågorna när vi började närma oss den stora båten, det gjorde vi inte däremot så blev vi översköljda av en stor våg. Vi satt längst fram och blev helt dyngsura, men värst var det med väskan för där i låg min nya kamera. Jag var arg som ett bi när vi kom ombord den stora båten. Men jag blev lite lugnare när jag upptäckte att väskan stått emot och det mesta hade klarat sig. Vilken tur att kameran klarat sig, vet inte riktigt vad jag hade gjort om något blivit förstört.

Första delen av färden var lite gungig, det är rätt ordentliga vågor där. Vi såg inte så många delfiner heller synd nog. Men det var kul att se Pipa från havet, man får ju en helt annan överblick då.

Här uppe längst ut ligger vårt hotell.

När vi kommit fram till lagunen vid Tibau Do Sul så blev det genast lugnare vatten och jag kunde slappna av. Vi stannade vid en strand och alla som ville fick bada, jag tyckte att jag var tillräckligt blöt + att våra handdukar var dyngsura så jag hoppade över det. Sen blev det en sväng för att titta på gamla nedlagda räkodlingar och mangroveträden.

Här är båten vi åkte med, jätte mysigt är vi kom in på lugnare vatten.
Gungade lite för mycket i början för mig, eller så var det ilskan som gjorde att jag mådde illa...

Maten vi fick ombord bestod av grillspett med räkor eller kyckling & grönsaker, till det bröd med tomat & vitlök på.

Mangroveträd, dom växer ute i vattnet och suger upp det mesta saltet.

Här ser man bättre hur dom står ute i vattnet.

Gammal nedlagd räkodling

Vi trodde att vi skulle åka båten tillbaka till Pipa så jag var nog lite nervös för det hela tiden. Men vi fick gå i land och åka buss tillbaka, kan säga att det var fler än jag som blev glada för det :-)

Och så till sist solnedgången...

Mailet från blogg.se

Jag lämnade följande kommentar på info.blogg.se:

Postat av: Elenore

Kan bara hålla med om att nu räcker det. Bättre information till era användare annars kommer ni nog inte ha några kvar snart...
Mobilbloggningen har krånglat hela hösten och verkar aldrig bli bättre, dags att ta bort tjänsten så vi slipper slösa pengar i onödan!?
Fungerar dåligt att kommentera på många bloggar, kommer upp en sida där det står typ "fel sessionsdata" eller nått sånt. Väldigt tråkigt!

2009-01-06 @ 15:44:56

Några dagar senare får jag följande svar på mailen:

Hej,
Vi kommer att byta ut mobilbloggfunktionen. Det är vår underleverantör (21st) som har problemet. HAr MMS:et kommit till oss är det värsta som kan inträffa att det publiceras med fördröjning (allt sparas i en kö). Vissa MMS kommer dock inte ens till 21st - då är det Teleoperatören som har problemet och sämst på detta är Tele2.
Återstår då att stänga av helt eller ge ytterligare en gateway- leverantör en chans. Vi får bara ovett för våra försöka att förse er med en gratis-tjänst.   mvh /roland

Vad tycker ni, trevligt va'? Särskilt den där sista meningen...

Sponsring tack...

Någon vänlig själ därute som har ett par miljoner över!? Kolla här så förstår ni varför...

Jag lever...

Tänkte bara jag skulle tala om att jag lever. I fall det nu är någon som saknat mig...

Tentan förra helgen sög musten ur mig totalt så hela förra veckan hade jag jätte ont i nacken. Så där som jag kanske har en dag i veckan i vanliga fall hade jag nästan varje dag. Massage på fredagen och en väldigt lugn helg på torpet med massa sömn har gett mig ny energi. Så nu ska det bloggas, ska väl försöka få klart inläggen om Brasilien också nån dag.

Jag har försökt blogga från mobilen under dessa dagar men det har inte fungerat alls. Har påpekat detta för blogg.se och fick ett otrevligt svar från dom. Publicerar det senare, nu måste jag jobba för rasten är slut...