Pipa, Brasilien 29 nov 2008

Eftersom vi ska åka iväg på utflykt kl 13 så tyckte inte jag det var någon bra idé att ligga och steka sig i solen. Så jag tog mina skolböcker och sätter mig i hotellets lounge som ligger ovanför restaurangen. Pluggar faktiskt i ett par timmar, känner mig riktigt stolt ;-)



Mysig lounge...









Kl 13 bär det som sagt av på utflykt. Denna dagen är det en stadstur i Natal som står på schemat. Natal är huvudstad i provinsen, Rio Grande Do Norte, där vi befinner oss. Det är här flygplatsen finns, men en väldigt liten flygplats tycker vi med bara fem gater.

Dagen börjar med ett besök vid världens största Cashew-träd. Allt ni ser på bilderna medan tillhör samma träd!!







Huvudstammen


Våran guide för dagen, jätte duktig och rolig. Hon kommer från Natal så det var kul att få någon som verkligen kan området och kan berätta mer än vad en skandinavisk guide kan.








Sen fortsatte våran tur genom turistområdet "Ponta Negra". Tjejen som jag satt brevid på planet ner hade varit här för fyra år sen och då fanns inga höghus här alls. Det byggs tydligen hejdlöst där just nu, massa rika europeer som bygger semesterlägenheter. Personligen så tycker jag att husen är fruktansvärt fula. Vem vill bo i en liten lägenhet i ett höghus på sin semester!?




Nästa stopp var områdets (eller om det var hela Brasiliens) första byggnad uppförd av Pourtugiserna på 1500-talet när dom kom dit. Ett stjärnformat fort som heter nått i stil med de tre konungarnas fort.



Sen blev det en sväng över en nybyggd bro precis intill fortet. Denna bron har varit på väg att byggas i många år men blev inte klar förrens för ca ett år sedan. Det märktes på våran guide att detta var något dom var stolta över och gärna ville visa upp. Så vi åkte bara över bron, runt i en rondell och sen tillbaka igen...




Sen blev det en tur genom den gamla delen av Natal. Tyvärr är det många hus som rivits i och med att man bygger nytt, det är först på senare år som man har börjat bevara de gamla byggnaderna. Men nu är de gamla byggnaderna i så dåligt skick att man ofta river dom och bygger nya exakta kopior.


Kyrka


Någon form av regeringsbyggnad tror jag, minns inte exakt.


En något modernare kyrka, inte så snygg tycker jag


Efter stadsturen så blev det några timmar i ett stort köpcentrum. Helt onödigt enligt mig, men vissa tyckte nog att det var kul att springa i affärer. Det såg ju ut som vilket svenskt köpcentrum som helst. Största skillnaden var att här kände vi oss utstirrade pga hudfärg osv och det var ju lite ovant. Julskyltningen som var här har ni redan sett tidigare (kolla här)


Näst sista stoppen för dagen blev ett besök hos en Capoiera grupp, Boa Vontade. Capoiera är en kombination av dans och kampsport som slavarna som kom från Afrika utvecklade för att kunna slåss mot sina ägare. Idag lärs det ut på sådana här center till barn i fattiga områden. Dom får komma dit och träna samtidigt som dom får hjälp med sin skolgång. Detta för att hålla dom borta från gatan. Många i Braslien är extremt fattiga. När vi var på denna uppvisningen så fick vi inte gå någonstans själva, rånrisken var för stor!




Dom små barnen var otroligt duktiga, jag har några filmer som jag kan lägga ut senare så får ni se själva.




Det var även lite andra uppvisningar. Bla samba och så dom här killarna som dansade med både knivar och eld.


Kvällen avslutades på en typiskt Brasiliansk restaurang, en churrascaria. Där fick man ta potatis, ris, sallad, såser och andra tillbehör på en buffé. Sen gick det runt servitörer med spett fulla av kött som dom skar av direkt ner på tallriken. Det fanns alla sorters kött, nöt, fläsk, kyckling, lamm och fisk. Men det godaste var nog efterrätten, grillad ananas griljerad med honung & kanel. Det måste vi prova i sommar!!


Vi var väldigt möra när vi kom hem på kvällen, men väldigt nöjda med dagen. Kul att se och få höra mycket om regionens huvudstad. Våran guide var som sagt väldigt bra och kom gärna med egna reflektioner. Hon hade tex gått i skolan tillsammans med den nya borgmästaren och kallade henne en riktig bitch. Det hade vi nog inte fått höra om det var en skandinavisk guide som det egentligen skulle ha varit ;-)

Kommentarer
Postat av: Maja

Vad roligt att se alla bilder från er resa. Det ser helt fantastiskt ut! Jag blir så avundsjuk!

Kram /Maja

2009-02-03 @ 13:34:14
URL: http://majal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0