Till er alla...

...från oss alla, en riktigt God Jul!!!

Nu tar vi vårt pick och pack och drar norrut. Idag åker vi till min morbror i Mora (jaja Landbobyn om man ska vara exakt) för att fira jul. Jag kan inte minnas att jag firat jul där någon gång och det är massa år sen jag firade med mammas släktingar så det ska bli jättekul. Sen nån gång under helgen så åker vi vidare till Idre för att fira nyår där. Har ännu inga planer för själva nyårsafton så om någon har nått tips på om det händer nått kul så hör av er. Vi blir nog i Idre en vecka ungefär. Nu är det tyvärr så att det kommer inte bli nån semester för mig. Jag måste se till att få massa tid till att plugga för det är tenta helgen efter vi kommit hem. Men lite helgmys ska jag allt hinna med :-)

(Mer bilder från Brasilien kommer i januari när jag är färdig med skolan.)

Pipa, Brasilien 24 nov 2008

Måndag, nu har dom flesta brasilianarna på hotellet åkt hem. Väldigt lungt i hela byn, vissa butiker och restauranger har stängt idag. Medans andra har börjat med julskyltningen. Känns helt absurt att se julgranar och tomtar som hänger i palmerna. Man kan ju inte få någon julstämning i den här värmen.

Vi spenderar dagen på centrum-stranden. Calle råkade beställa cocosnöt till mig istället för Coca-Cola. Kul att prova men jag kan inte påstå att det var gott...

Alla som känner mig vet att jag inte är mycket för att bada men här var vattnet så varmt så jag har faktiskt badat varenda dag. Pipa är från början en surfar-by vilket betyder att det hela tiden är mer eller mindre höga vågor. Så det gick inte att ligga i vattnet utan man gick bara ner och svalkade sig lite.

Denna bild är tagen precis efter den förra, jag har precis blivit översköljd av en våg.

Texten "100% Jesus" såg vi på många båtar och bilar.

Vi åt lunch på surf-restaurangen idag också, så här ser den ut från stranden.

Pipa, Brasilien 23 nov 2008

Eftersom vi brännt oss lite dagen innan så spenderade vi större delen av denna dagen i skuggan vid poolen på hotellet. Detta var enda dagen som vi låg en hel dag vid poolen. Kan ju inte ligga vid poolen när det finns underbara sandstränder.

Jag pluggade faktiskt lite på eftermiddagen, hade ju släpat med mig skolböckerna. Vi åt lunch på hotellet sen blev det några timmars sömn innan vi gick ut på byn för att äta middag.

Restaurangen är till höger under grästaket.

Vårat rum låg på övervåningen i ett sånt där hus som man skymtar bortanför poolen.

Sådana här små ödlor fanns det många. Annars såg vi faktiskt inte så mycket vilda djur.

Pipa, Brasilien 22 nov 2008

Vaknade lika tidigt idag, skyller på fåglarna men det kanske är tidsskillnaden. Väldigt mycket brasilianare på hotellet nu när det är helg. Tror att dom har lägenheter som dom hyr för en längre period på hotellet och så är dom bara där när dom är lediga.

Vi spenderade hela dagen på centrum-stranden, vi är för lata för att ta oss längre bort varje dag. Nu hyrde vi solstolar av några andra. Av dom kunde man köpa dricka och grillspett så betalade man när man gick för dagen. Vi fick betala 20 Real för solstolar, två grillspett, en cola och en öl. Så det var betydligt billigare än hos han vi hyrde dagen innan. Uthyrarna kunde inte ett ord engelska så det var lite krångligt innan vi förstod att vi inte skulle betala förrens vi gick, men efter mycket armviftande och pekande så gick budskapet fram.

Vi slappar på balkongen efter en hård dag på stranden ;-)
Jag dricker min nya favoritdrink, Bloody Mary, så himla gott i värmen!!

Vi åt middag på en italiensk restaurang, väldigt gott men mycket vitlök. Vi blev nästan mätta bara på förrätten, man blir inte så hungrig när det är sån här värme. Lånade internet på hotellet på kvällen för att tala om att för dom där hemma att vi lever. Jag var nyfiken på hur det hade gått med min hemtenta så jag kollade om jag fått svar, det hade jag och jag blev underkänd så det förstörde min kväll. Nejdå inte riktigt men lite sur blev jag allt...

Solnedgången blev aldrig finare än så här eftersom solen gick ner över land och inte över havet.

Pipa, Brasilien 21 nov 2008

Första dagen i Pipa. Vi vaknade tidigt, inte ställt om oss till lokal tid ännu plus en massa fågelkvitter utanför fönstret. Vi började med att uträtta några ärenden, bla ta ut pengar och köpa sandaler till Calle.

Utsikt från våran balkong...

Trädet i mitten som inte är en palm är ett cashew-träd.

När vi skulle ta oss ner till stranden så hamnade vi först lite fel, vi följde en skylt som pekade mot stranden. Men just där kunde man bara ta sig ner när det var lågvatten. Det var stor skillnad på hög- och lågvatten vilket ni kommer få se på flera bilder. Dom två bilderna nedan är tagna på väg ner för den trappan som vi trodde skulle leda oss till stranden. Vi gick här en annan dag (28 nov) då det var lågvatten och har tagit kort då med så ni ska få se skillnaden.

Det fanns ingen riktigt hamn så dom större båtarna låg förtöjda en bit ut från stranden.

En del av centrum-stranden.

En man rensar fisk, väldigt enkla båtar här. Båten till höger är en sån dom använder för att ta sig ut till dom större båtarna.

Calle på väg ner till stranden...

...och jag har också fastnat på bild!

Vi gick en bit bort från centrum-stranden, mot Praia de Amor, och hittade en mysig liten surf-restaurang. Här "hittade" vi också tjejerna som jag satt brevid på planet så vi åt lunch med dom. På den här lilla restaurangen så jobbade det en tjej som pratade väldigt bra engelska, något vi inte stötte på så ofta på andra restauranger.

Utsikt från där vi satt och åt.

Tjejerna är framme och beställer lite mat.

Efter att vi hade ätit så gick vi tillbaka till centrum-stranden och hyrde varsinn solstol för eftermiddagen. Detta visade sig senare vara det dyraste stället vi hyrde på under hela tiden. Vi fick betala 20 Real = ca 80kr.

Nu är det ganska lågt vatten, stenarna syns inte när det är högvatten.

Det låg flera små matställen längst den här stranden,
och vissa ställen verkade också ha stolar och bord på stranden så dom vadade över med maten.

Pipa, Brasilien 19 - 20 nov 2008

Vi började våran resa från Grebbestad kl 10 på morgonen den 19 nov och vi var framme i Väsby ca 15.30. Där åkte vi direkt till Väsby Centrum för att köpa det sista till resan. Sen körde Janne upp oss till Arlanda för att växla till oss lite brasiliansk valuta på Forex. Det var inte helt lätt det här med pengarna, totalt lyckades vi få ihop brasilianska Real motsvarande ca 3000 svenska kronor innan vi åkte. Vi hade blivit varnade att bankomaterna inte skulle fungera i Pipa, men det fungerade hur bra som helst. Vi tog ut pengar två gånger när vi där nere och det var inga problem alls.

Efter vi varit på Arlanda så åkte vi hem till mamma och åt middag och tog det lungt innan det var dags att åka till Arlanda igen. Incheckningen gick väldigt fort eftersom det bara var vi som var där just då. Sen fick vi gå hur långt som helst innan vi kom fram till gaten. Hade ingen aning om att Arlanda blivit så stort...

Calle på planet, vi satt på varsinn sida av mittgången och det var ju inte så kul.

På planet hade vi bokat platser med extra benutrymme. Det kommer vi nog alltid att göra i fortsättningen, dom där extra centimetrarna gjorde gott även om ingen av oss är särskilt långa. Nackdelen med att sitta vid mittgången var att det var nästan helt omöjligt att sova, det var alltid nån som stötte till en när dom passerade. Till slut somnade jag av ren utmattning, tyvärr så vart det samtidigt som dom visade "Mamma Mia", jag som inte sett den filmen hade verkligen sett fram emot att se den. Tjejerna som satt brevid mig hade nog lite kul åt mig, varje gång jag vaknade till under filmen så slet jag på mig hörlurarna och kämpade för att hålla mig vaken.

Flygplatsen på Las Palmas där vi mellanlandade.

Vi mellanlandade i Las Palmas på Gran Canaria och fick gå av planet i 45 minuter, väldigt skönt att få sträcka lite på sig. När vi skulle gå på planet igen så kom det världens regnskur, därav prickarna på bilden ovan. Vi hann bli helt genomblöta innan vi var ombord på planet för vi hamnade sist i kön uppför trappan.

Kl 9 (lokal tid, svensk tid -4 tim) på torsdagen så landade vi i Natal. Vi är ju vana vid sega Grekiska flygplatser men här fick dom av väskorna innan vi hann igenom pass-kontrollen. Vi lyckades naturligtvis bli stoppade i säkerhetskontrollen, vi hade beställt "mini-bar kit" från taxfreen så jag tror att det var alla små flaskorna som dom reagerade på. Sen väntade en buss-färd på ca 1,5 timme innan vi var framme på hotellet i Pipa ca kl 13. Vid det här laget var jag riktigt dålig i nacken, inte så konstigt kanske med tanke på att vi varit på resande fot i ca 28 timmar om man räknar ända från Grebbestad.

När vi kom fram till hotellet så fick vi en välkomstdrink. Eftersom jag var så kass i nacken så tog jag bara juice, inte så bara i och för sig för det var färskpressad ananasjuice, medans Calle provade på den Brasilianska nationaldrinken Caiprinha (gjord på lime, socker, is och sockerrörsbrännvinet Cachasa). Vi blev väldigt förvånade när vi upptäckte att det jobbade en svensk tjej på hotellet, skönt att ha någon man kan fråga om saker som verkligen förstår vad man menar. Brasilianarna är väldigt dåliga på engelska, men personalen på hotellet pratade faktiskt riktigt bra engelska.
Innan det var dags för välkomstmöte så la mig för att sova en stund så att nacken skulle bli bättre. Efter välkomstmötet gick vi en sväng genom byn. Vi valde att äta middag på hotellet för vi var rätt trötta. Somnade tidigt...

Hotellets pool, här satt vi och åt middag första kvällen.

...fick en liten på köpet

MMS

Min och Calles julklapp till oss s

Min och Calles julklapp till oss själva...

Det snöar utanför mitt fönster på

MMS

Det snöar utanför mitt fönster på jobbet

Nu är vi hemma i Sverige igen...