Vilken resa...

Dags att berätta lite om resan jag gjorde förra veckan. Har liksom inte riktigt haft energi till det ännu...
Jaja i alla fall så kom jag ju iväg på måndagen efter mycket velande. Började dagen med att försöka få nånting gjort mellan gråt-attackerna. Det kändes visst svårare än jag trodde det skulle göra att åka norrut, speciellt eftersom jag skulle åka själv. Funderade ett tag på om jag skulle vänta till tisdagen och åka direkt till Särna, istället för att mellanlanda en natt hos morbror utanför Mora. Men till slut så bestämde jag mig i alla fall för att åka. Tog vägen om Calle's jobb och fick i mig lite mat. Satt där ganska länge och velade oxå. Vid fyra-tiden så kom jag iväg. Hade även blivit övertalad att låna svärmors bil eftersom hon är utomlands. Det är en Hyundai Santa Fe - stor och säker bil. Och det skulle ju visa sig va väldigt bra eftersom jag lyckades köra av vägen (!!!) nån mil norr om Torsby i Värmland. Har aldrig lyckats med nått liknande tidigare. Ingen av de olyckor jag varit inblandad i har varit mitt fel (jag har alltså blivit påkörd osv) Men naturligtvis så lyckades jag nu när jag hade lånat bil och absolut inte ville köra själv.
Här kan ni se hur långt ut jag hamnade....

76491-577

Jag hade sån tur att en bil stannade efter bara några minuter och jag fick skjuts till OK/Q8 vid Värmlandsporten, där fick jag låna telefonen och ringa till bärgaren. Han va precis på väg till en annan bil så det var bara för mig att vänta. Jag köpte mig en tidning och gick till hotellet "Värmlandsporten" och satte mig i deras restaurang och väntade tills bärgaren ringde upp. Klockan var ca 20 när jag körde av vägen och den var efter 24 innan bilen var uppdragen. Bilen klarade sig ganska bra men tyvärr så gick ett stödlager till kardanaxeln sönder så jag kunde inte köra vidare med den. Som tur va' så hade bärgaren en hyrbil kvar. En sprillans ny Skoda Roomster var det, den hade bara gått från Karlstad upp till Torsby. Helt klart den skönaste bil jag nångång kört. Den ser inte så rolig ut men den var rolig att köra....

76491-574

Klockan vart halv tre innan jag var framme hos min morbror. Väl framme där så hade dom låst och glömt ringa mig för att tala om vart nyckeln fanns så det var bara att börja leta nyckel där mitt i natten. Jag lovar att det var inga snälla ord jag muttrade för mig själv där ute på trappen ;-) Dessutom så stog mamma's hund i fönstret och bara tittade på mig. Annars så brukar han skälla jättelätt men nu när jag ville att han skulle skälla då va' han bara tyst. Stog bara i fönstret och vickade på huvudet! Efter en stunds letande så hittade jag i alla fall nyckeln och tog mig in.

Som om inte allt detta var nog så hade jag även lyckats spärra mobilen (har heller aldrig hänt förut). Jag fick ett nytt sim-kort för några veckor sen och hade tydligen glömt att byta till min vanliga pin-kod. Så jag ringde och väckte Calle vid tre och bad honom ta fram puk-koden så jag kunde låsa upp telefonen. Som tur va så visste jag precis var han kunde hitta den så han slapp i alla fall leta! Somnade väldigt snabbt och sov ända till kl 14 på tisdagen.

Några fler bilder på bilen...

76491-576

76491-575



Tisdagen blev en väldigt seg dag för mig. Pratade med bärgaren och fick reda på vilken verkstad bilen hamnade på. Vi åt middag hos morbror sen åkte vi till Byggevallen. Lillebror A åkte med mig och kusin P åkte med mamma. Vi va nog framme i Byggevallen vid 19-tiden tror jag. Då hade våran hustomte varit där och eldat så det var varmt och skönt. Kvällen blev lugn, gjorde inget speciellt.



På onsdagen åkte jag upp till Idre för att träffa Farmor & Farfar. Blev bjuden på våfflor så klart!! Faster och kusinerna va oxå där en stund. Kul att träffa alla även om det inte var under så trevliga omständigheter. Dagen blev dessutom förstörd av att jag spenderade massa tid i telefon med verkstad och försäkringsbolag. Massa krångel med det oxå men det vill jag inte gå in på här. Blev kvar på Idre till sju på kvällen ungefär.



Torsdagen va en riktig slappardag. Vi spelade lite kort, men jag fick inte vara med mer än två gånger för jag vann för stort!! ;-D På kvällen åkte jag ner på byn för att hälsa på pappa och gratta honom i efterskott. Passade naturligtvis på att gosa massor med hans vovvar!! Här en bild på dom från tidigare i vinter...

image578

Och en bild på pappa's björnskinn. Den sköt han förra hösten (2005 alltså) om jag inte minns fel.
image579



På fredagen var jag och mamma bjudna till Farmor & Farfar på ädelfisk. Jättegott, Farfar börjar bli en riktig mästerkock nu. Han har ju skött det mesta hemma de senaste året, skönt å se att han klarar det tycker jag. Så Farmor inte behöver tänka på allt sånt.

Det här besöket blev mycket tuffare. På torsdagen hade nämligen läkaren varit där och berättat att cancern spridit sig ännu mer. Så nu va Farmor ganska nere. Men det märktes bara ibland. Mesta delen av tiden va hon pigg å glad. Hon låg ju i sängen hela tiden för hon hade så ont i benen. Men så länge hon är pigg å klar i huvudet så känns det skönt. Sen ville hon gå igenom sina smycken och berätta om dom. Jag fick några saker som hon ville att jag skulle ha. Bla en ring från när hon va gift med min "riktiga" farfar.

Det var väldigt svårt att åka därifrån, drog ut på det så mycket jag bara kunde. Men vi ska upp i påsk så jag hoppas verkligen att hon får vara pigg tills dess. Funderar på att göra en s.k. Journaling Jar * till henne, men det känns som det är för sent. Får se vad jag bestämmer mig för...



Lördagen blev det hemresa. Åkte tidigt från Byggevallen för jag skulle vara i Sunne innan kl 13 för att hämta bilen. Gick bra att köra men det var segt genom Sälen/Malung. Mycket Vasaloppsfolk i farten. Kom hem vid 15-tiden och blev varmt välkomnad av alla våra djur. Dom hade tydligen saknat mig....


*Journaling Jar = En bok där en person svarar på massa frågor om sitt liv. Ni pysslingar som läser här vet säkert vad det är för något. Ni andra frå väl söka på google... ;-)

Kommentarer
Postat av: Frida

Vilket läskigt björnskinn :)

2007-03-08 @ 16:17:13
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: cleo

Oj! Trevlig helg!

2007-03-09 @ 16:26:45
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej hej! Jag har bytt adress till min blogg. Tänkte bara meddela det ifall du vill uppdatera din länk. Vore hyggligt! :)

Jag tänkte lite på det där med journaling jar till din farmor. Om hon är för trött för att orka skriva en massa svar, så kanske en idé skulle vara att köpa en enkel billig mp3-spelare, eller kanske en vanlig kassetspelare om mp3-spelaren är för komplicerad. Så kan hon ta lappar med dina frågor på och spela in sitt svar istället. Sen kan du föra över det till datorn och bränna en skiva med hennes berättelse på.
Men det måste nog vara en person som vågar prata på band för att en sån grej skulle funka.

2007-03-09 @ 16:38:37
Postat av: Vega

Hrm, konstigt. Min info kom inte upp. jag försöker igen.

2007-03-09 @ 16:39:22
URL: http://inspiration.vegasus.se/
Postat av: muZen

Men ojejoj vilken tur du fick!!
Hoppas Du får det lungt fram till påsken & att den blir underbar när Ni åker uppöver igen.
Mycket bra idé detta med journaling jar & att hon får prata in på för då får du med hennes röst in i framtiden.
Jag har ett band med min mammas & morfars röst på, mycket bra att ha när man vill känna dom lite nära ibland, morfar har vart död sen 1972 & mamma 2002.
PuZZ & kram å ha d bäst/muZen

2007-03-11 @ 08:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0