Slutuppgiften på kursen

Tema: Restaurering


Eftersom jag är väldigt intresserad av släkthistoria och har släktforskat en del så tänkte jag att det vore kul att lära sig mer om att restaurera gamla bilder. Har provat att handkolorera bilder förut men inte så här noggrant. Vissa steg blir ju samma men jag tycker ändå att jag valt tre olika inriktningar på mina bilder: reparera sliten bild, färgjustering och handkolorering.



Bild nr 1 - reparera sliten bild

Föreställer några gamla släktingar till mig, killen längst till höger är min farfar och resten är delar av min farmors familj.

Jag började med att beskära och göra om bilden till gråskala, sen ändra till läge RGB. Sen la jag på filtret "damm och repor" innan jag började laga större skador med klonstämpel och lagningspenseln. Jag har klonat på mer gräs i det nedre vänstra hörnet för där var bilden lite blek. Avslutningsvis så la jag på en lätt sepia ton och skärpte bilden.


Före:


Efter:




Bild nr 2 - färgjustering

Föreställer fem generationer med mig som minstingen i sällskapet,

jag tror att bilden är tagen 1984.

Jag börjar med att laga större skador med klonstämpeln innan jag lägger på filtret "damm & repor". Sen justerar jag färgerna med hjälp av "nivåer", då försvinner all färg på jeansen. Därför lägger jag på ett färglager med lämplig blå nyans, väljer blandningsläge färg, omvänder masken med ctrl+I och målar fram blå färg på jeansen igen. Jag avslutar med att öka mättnaden i bilden något med "nyans/mättnad", utom i den röda kanalen.


Före:


Efter:




Bild nr 3 - handkolorering

Föreställer min sambos mormor & morfar när dom gifte sig 1950. Tyvärr så har jag inte hunnit fråga dom om färgerna stämmer. Funderar på att ge dom denna bilden i julklapp så det känns som jag förstör överraskningsmomentet om jag frågar, får se hur jag gör.

Jag börjar i alla fall med att göra om bilden till gråskala, sen läge RGB. Lagar skador och repor med hjälp av klonstämpel och lagningspensel, jämnar ut med filtret "damm och repor". Sen börjar jag färglägga med metoden som Mattias visar i lektion 11. Först lägga ett enfärgat lager, sen välja blandningsläge "färg", omvända masken med ctrl+I och sen måla fram den aktuella delen av bilden. Jag avslutar med att beskära bilden.

Före:


Efter:


Kommentarer
Postat av: Maja

Vad häftigt att kunna göra gamla bilder tydligare igen! Vad duktig du är!

2009-08-31 @ 12:34:55
URL: http://majaob.blogg.se/
Postat av: Anonym

Snyggt!



Det där skulle jag också vilja lära mig!

2009-09-11 @ 08:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0