Till släkt och vänner: släng inte värdefulla saker!

Som (pappers-)pysslare har jag fått lära mig/insett att det finns enormt mycket saker som kan betraktas som skrot för andra men som är guld för mig och mina fellow-pysslare. Här kommer en lista på saker som ni gärna får hålla ögonen öppna efter om ni går på loppis/second hand. Och vad ni än gör: släng inte såna här saker om ni har dem liggande hemma, utan ge dem till mig istället, please!

* Band och spetsar. Sidenband, olika snörstumpar och spetsar är mycket användbart! Såna band som ofta finns vid axlarna på urringade tröjor och som oftast är i vägen kan ni ge till mig om ni klippt bort dem, de är perfekta! Och skosnören funkar med! Elastiskt band är alltid bra att ha.

* Överblivna blixtlås kan man göra roliga saker av!

* Olika burkar och lådor i plast, trä eller metall kan bli enormt fina om man klär dem med papper eller målar dem och dekorerar.

* Små roliga dekorationer, t.ex. från mobilsmycken, nyckelringar eller grejer för barn (ibland hänger det ju t.ex. kuliga saker i snöre från metallgrejen på ett blixtlås på ett pennfodral eller så), tar jag gärna emot. Häromdagen hittade jag på tunnelbanan en stor grå plastring med text (från ett par Acne-jeans) som jag ska göra nåt kul av.

* Gamla Dymoapparater, ni vet såna som skriver ut upphöjd text på remsor (inte såna nya där det bara blir platt text) och rullar till såna - det är urläckert att ha med såna textremsor när man scrappar!

* Etiketter från kläder som har roliga färger eller mönster gillar jag!

* Förpackningar med fotohörn och vita/svarta/färgade albumblad i tjockare papper (såna man kan köpa på vilken bokhandel som helst) går alltid åt - albumbladen är jättebra att stämpla på!

* Gem i roliga former (inte alldeles vanliga, kopparfärgade, helst) kan man använda!

* Gnuggisar i alla de färger och former - figurer eller alfabet - tar jag tacksamt emot!

* Färgade häftklamrar (inte vanliga i silvermetall, det har jag så det räcker och blir över) är jätteläckra att ha på layouter.

* Knappar - stora och små, bara de inte är jättebulliga för då ryms de inte i plastfickor i album. Det är speciellt roligt med pyttesmå runda knappar och såna i annorlunda färger och former.

* Ljusmanschetter med blommor som inte är ytterpyttesmå plockar jag isär och använder blommorna och bladen på kort och layouter. Även såna stora plastblommor (ex. såna dekorations-gerberor) eller andra större blommor med flera lager tyg är användbara på samma sätt. Och jag har hittat "Hawaii-girlanger" med plastblommor, de är också guld för en scrappare! Ja, de flesta sorters plastblommor kan användas - så släng inte!

* Metallgrejer: Små spännen, gångjärn, ståltråd, brickor, små roliga metallbitar, små muttrar kan man göra kul saker av! Och om ni ska göra er av med nyckelringar eller liknande , spara gärna metallringarna åt mig.

* Olika typer av nät, t.ex. såna som lök kommer inslaget i kan man använda när man gör kort, det blir jättesnyggt. Tror vissa meloner och annan frukt också kommer i nät. Spara gärna!

* Papper (så klart!) av olika slag - metallicpapper, silkespapper, wellpapp, mönstrat av olika slag, snygga paketinslagsningspapper... det mesta kan användas när man gör kort!

* Smycken du ska kassera kan du ge åt mig om de har pärlor eller andra dekorationer, de kan omvandlas till nya smycken.

* Små glittriga stenar eller pärlor från kläder eller vad det nu kan vara är läckra att dekorera med!



Jag har snott denna listan från http://papperspyssel.blogspot.com/



 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag tänkte på dig idag när jag bläddrade i Panduro-katalogen :)
Ja nästa sommar ska vi nog testa såna där fästinghalsband, fast *ta i trä* så kanske frontline har börjat göra lite verkan nu. Det tar väl några dagar och jag fattade inte innan hur mycket fästingar det skulle vara. 6 stycken på några dagar var då långt över vad vi pallade ;)

2006-09-05 @ 19:33:20
URL: http://pi-lah.com
Postat av: ele

De där banden i tröjor klipper jag alltid av och sparar. Brukar vara lagom längd till kort.

2006-09-24 @ 00:31:19
URL: http://eleonor.valborg.net
Postat av: Runemiriam

I love guest books, keep up the good work!

2009-01-08 @ 08:32:10
URL: http://runemiriam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0